اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان رضوی

اثر تاریخی حسینیه و بلغورخانه گلمکان مرمت می‌شود

مدیر میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی چناران گفت: دو اثر تاریخی حسینیه و بلغورخانه گلمکان این شهرستان که در اثر بارندگی‌های هفته گذشته دچار آسیب شدیدی شده‌اند در اولویت مرمت و استحکام‌بخشی قرار گرفت.

اثر تاریخی حسینیه و بلغورخانه گلمکان مرمت می‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‎دستی و گردشگری خراسان‌ رضوی، محمد طاهریان مقدم اظهار کرد: چهار اثر تاریخی شهرستان چناران در پی بارندگی شدید اخیر دچار آسیب شده‌اند و احتمال تخریب قسمتی از بنای آن‌ها وجود دارد.

مدیر میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی چناران ادامه داد: بنای حسینیه گلمکان یکی از بناهای مربوط به دوره قاجار و بنای بلغورخانه گلمکان مربوط به دوره صفویه، بیشترین آسیب را دیده‌اند.

وی ادامه داد: متأسفانه حذف الحاقات از دیوار حسینیه  توسط یکی از ساکنان باعث شده که آسیب‌دیدگی و ریزش قسمتی از دیوار بنا بر اثر بارندگی دوچندان شود.

طاهریان مقدم تاکید کرد: در صورتی که بنای این حسینیه مرمت و استحکام‌بخشی نشود، علاوه بر ریز آن خطر جانی نیز دارد، بنابراین باید علاوه بر میراث فرهنگی، اداره اوقاف و امورخیریه و همچنین هیأت امنا حسینیه برای مرمت بنا مشارکت کنند.

مدیر میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی چناران ادامه داد: با توجه به کمبود شدید اعتبارات بیشتر بناهای تاریخی شهرستان با توجه به گذشت زمان در معرض تخریب قرار دارند و اقدامات مرمت اضطراری برای آن‌ها ضروری است.

وی افزود: باید علاوه بر بخش دولتی، بخش خصوصی، سازمان‌های مردم نهاد فرهنگی و گردشگری و مشارکت‌های مردمی پای کار بیایند تا بتوانم از تخریب بیشتر آثار در اثر نزولات جوی و عوامل دیگر جلوگیری کنیم.

طاهریان مقدم یادآور شد: علاوه بر حسینیه و بنای بلغورخانه گلمگان، پل چشمه گیلاس و بند اخلمد دچار آسیب‌دیدگی جزئی شده‌اند.

گفتنی است؛ شهرستان چناران دارای 120 اثر شناسایی شده دارد که 22 اثر آن در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

انتهای پیام/ 70051/ر

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول